Płatności online na stałe zagościły w świadomości Polaków jako wygodna metoda finalizacji zakupów przez internet. Dużą popularnością cieszyły się już wcześniej, ale w 2020 roku wraz z początkiem pandemii koronawirusa, sięgnęli po nie także Ci, którzy dotychczas stronili od transakcji online.

Tym samym w ciągu ostatnich dwóch lat możemy mówić o prawdziwej rewolucji w obszarze nawyków zakupowych Polaków, a co za tym idzie także doboru metod płatności. Wiele osób może więc zadawać sobie pytanie jak działają płatności online? Z perspektywy użytkownika są procesem relatywnie prostym i nienastręczającym problemów, ale jak to wygląda od tak zwanej kuchni? Wszystko dzieje się za sprawą operatora płatności, czyli firm zajmujących się obsługą transakcji internetowych.

Na polskim rynku działa co najmniej kilka podmiotów świadczących takie usługi. Zadanie operatora polega na dostarczeniu technologii umożliwiającej błyskawiczne zamknięcie transakcji oraz automatyzację procesy księgowania wpłaty. Dzięki temu klienci dokonując zakupu nie muszą czekać kilku dni na potwierdzenie otrzymania wpłaty przez sprzedającego (jak ma to miejsce w przypadku płatności przy użyciu tradycyjnych przelewów bankowych, które nota bene stanowią nastraszą metodę płatności online).

Działanie płatności online różni się zależnie od wybranej metody. Wielu operatorów oferuje kilka metod do wyboru. Zarówno z perspektywy przedsiębiorcy, jak i klienta, sprawdza się tu zasada: „Im więcej, tym lepiej”. Popularne obecnie metody płatności online to chociażby BLIK. To polska metoda. Niezwykle prosta, a zarazem bezpieczna, oparta na generowaniu sześciocyfrowych unikatowych kodów w aplikacjach bankowych. Inna popularna metoda to Pay-by-link czyli tak zwany szybki przelew. W tej metodzie kupujący po wybraniu swojego banku kierowany jest do okna operacji, gdzie dokonuje płatności. Wciąż obecną na rynku metodą płatności jest finalizacja zakupu przy użyciu karty płatniczej. Korzystając z niej podajemy numer karty oraz numer CVC.